Kas yra reklama?
Kiekvieną dieną mes matome reklamas. Jos mus supa rytais prie pusryčių stalo įsijungus televiziją, jas girdime važiuodami į darbą radijo imtuvuose, jas regime grįždami namo reklamos stenduose, reklaminiai lankstinukai dar vis pasiekia mūsų pašto dėžutes, elektroninį paštą ar telefoną. Vienos reklamos mus užkabina, kitų nei nepastebime. Kad ir kaip kartais reklamos nervintų, jos mūsų visuomenėje yra labai svarbios. Reklamos padeda mums susipažinti su įvairiais produktais, paslaugomis, įvykiais, naujais ar jau egzistuojančiais verslais, inovacijomis, gyvenimą palengvinančiais sprendimais ir daugybe kitų dalykų. Jei dar svarstote, kas yra reklama, atsakysime. Reklama, tai – reklamuojamo objekto savininko komunikacija su tiksline auditorija siekiant informuoti, edukuoti ar parduoti tam tikras prekes, produktus, paslaugas, įvykius ar kt. Šiame straipsnyje kviečiame sužinoti plačiau apie reklamos reikšmę, jos istoriją, reklamos tipus, priemones, sužinoti, kokią reklamos priemonę geriausia rinktis, kaip atrodo netradicinė reklama ir nuo ko priklauso reklamos efektyvumas.
Reklamos reikšmė
Internete galima rasti daugybę reklamos apibrėžimų. Vienos jų labiau pabrėžia komercinę reklamos pusę, kitos – informacinę, trečios itin akcentuoja komunikaciją. Visgi, reklama neįsivaizduojama nei be komunikacijos tarp, pavyzdžiui, konkretaus prekių ženklo ir potencialaus pirkėjo, nei be informacinės, nei be komercinės dalies. Reklama taip pat gali padėti formuoti potencialių pirkėjų nuomonę apie tam tikrą prekių ženklą, produktus, paslaugas, idėjas, iniciatyvas. Dažniausiai ši priemonė naudojama siekiant padidinti pardavimus, tačiau gali būti ir visiškai nesusijusi su pardavimu, pavyzdžiui, socialinė reklama, kuria siekiama informuoti visuomenę apie tam tikras problemas, reiškinius ar įvykius. Reklamos reikšmė bėgant laikui keitėsi, tačiau jos savybė skatinti sveiką konkurenciją – ne.
Reklamos istorija
Kas yra reklama ir kokia reklamos reikšmė jau išsiaiškinome, dabar derėtų susipažinti ir su trumpa reklamos istorija Lietuvoje ir visame pasaulyje. Reklamos kelionė iki šių dienų itin ilga ir kupina įdomių vingių. Jos užuomazgų aptikta net senovės civilizacijose. Štai, Egipte, Graikijoje ir Romoje buvo naudoti dideli akmeniniai stulpai, kuriuose buvo informuojama apie artėjančias nakvynės vietas, prekyvietes ir kt. Šiuose kraštuose reklama būdavo skelbiama ir žodžiu – per miestų gatves vaikščiodavo vadinamieji šaukliai, skelbdavę apie tam tikras prekes ar paslaugas. Viduramžiais, kai pagrindine prekybos vieta tapo turgūs, žmonės ne tik aktyviai naudojo žodines reklamas, bet ir įvairias iškabas. Tiesa, tuo metu skaitančiųjų buvo dar mažai, tad skelbimai dažnai būdavo vizualūs. J. Gutenbergas, 1450 m. išradęs spausdinimo mašinėlę, sukėlė tikrą perversmą ne tik spaudos, bet ir reklamos istorijoje. Laikraščiuose pradėti spausdinti pirmieji reklaminiai tekstai, pradėtos kurti skrajutės.
Kitas žymus reklamos šuolis įvyko XVIII–XIX a., pramonės revoliucijos metu. Pradėjus masinę gamybą, padidėjus prekių pasirinkimui atsirado būtinybė reklamuotis. Pasaulyje leidžiami laikraščiai ir žurnalai vis daugiau buvo pripildomi komercinės reklamos. XIX a. pabaigoje pradėtos reklamuoti ne tik pačios prekės, bet ir patirtis jas įsigijus, gyvenimo būdas. XX amžius laikytinas reklamos aukso amžiumi. 1920-aisiais pradėtos leisti radijo, o 1950-aisiais televizijos reklamos tiesiog užvaldė visą pasaulį. Po truputį pradėtos kurti reklamos agentūros, strategijos. XXI amžiuje reklama įžengė į dar platesnius vandenis – internetą. Čia ji tapo globalia.
Reklamos istorija Lietuvoje
Reklamos istorija Lietuvoje savo kelią skintis pradėjo kur kas vėliau. Reklamos užuomazgos čia pasirodė tik XIX–XX amžiuje su pirmaisiais laikraščiais ir skelbimais. „Aušra“, o vėliau ir „Varpas“ turėjo nedideles reklamos skiltis, kuriose buvo talpinami skelbimai apie prekes, paslaugas, įvykius. Po 1918-ųjų įvykių šalyje pradėjo vystytis prekyba, o su ja ir reklama. Tarpukariu pagrindiniu reklamos kanalu tapo laikraščiai ir žurnalai. Vėliau, sovietmečiu, reklamą imta kontroliuoti valstybės, tad ji tapo politizuota. Daugiausiai reklama buvo skleidžiama per spaudą, radiją, televiziją. Atgavus nepriklausomybę prasidėjo nauja, moderniosios reklamos, era.
Nuo 1990-ųjų pradėjo veikti pirmosios reklamos agentūros, reklama aktyviai leista per spaudą, televiziją ir radiją, Lietuvą pasiekė tarptautiniai ženklai, tokie kaip „Coca-Cola“, „McDonald‘s“, kurie savo spalvingomis reklamomis ne tik žavėjo žmones, bet ir suteikė įkvėpimo kitiems verslams. Nors reklamos istorija Lietuvoje startavo gerokai vėliau, visgi, ji greitai pasivijo pasaulį ir vos tik pasirodžius internetui ji išplito ir ten.
Šiandien reklama neapsiriboja tik televizija, radiju, informacija internetinėse svetainėse. Šiandien pasaulis išgyvena skaitmeninės reklamos amžių. Reklama mus pasiekia ir per socialinius tinklus, elektroninio pašto dėžutes, mobiliuosius telefonus. Itin platus kanalų ir reklamos tipų pasirinkimas leido priartėti prie tikslinės auditorijos ir prekės ženklams tapti dar pastebimiesiems.
Reklamos tipai
Reklamos, pagal kuriamus tikslus ir strategijas, gali būti skirstomos į kelias kategorijas, kelis tipus.
Prekės ženklo, kai siekiama sukurti, sustiprinti konkretaus prekių ženklo įvaizdį, padidinti atpažįstamumą, sukurti artimesnį ryšį su klientais, padidinti jų lojalumą.
Tiesioginė reklama yra kuriama siekiant paskatinti adresatą atlikti tam tikrą veiksmą: pirkti, registruotis, skambinti ar pan.
Įtakos reklama, dabar geriau žinoma kaip influencerių ar nuomonės formuotojų kuriama reklama padeda išgarsinti tam tikrą prekinį ženklą, produktą, paslaugą ar kt. Atlikti tyrimai rodo, kad nuomonės formuotojų reklamos tikslinę auditoriją veikia išties teigiamai.
Partizaninė reklama – tai dar vieno tipo reklama, kai jos kūrimui naudojamos nestandartinės, netikėtos ir itin kūrybingos reklamos kampanijos, kurios gali stebinti ar net šokiruoti vartotoją. Paradoksalu, tačiau tokios reklamos dažnai turi itin mažą biudžetą, o pati reklama tampa ypač veiksminga.
Virusinė reklama išsiskiria tuo, jog vartotojams ja norisi dalintis. Virusinė reklama dažniausiai plinta socialiniuose tinkluose tarp pavienių žmonių ar bendruomenių.
- Turinio rinkodara – tai dar vienas reklamos tipas, kai kuriamas ir auditorijai pristatomas vertingas, aktualus, informatyvus turinys, kuris įtraukia jau esančią ir pritraukia naują auditoriją.
Visos reklamos gali būti skirstomos ir pagal formatą į keturias grupes: vaizdo, garso, tekstines ir interaktyvias reklamas. Taip pat jos gali būti sezoninės arba nuolatinės. Ar teko girdėti trumpinius B2C ar B2B? Šios raidžių ir skaičių kombinacijos taip pat žymi skirtingus reklamos tipus. B2C reklama orientuota į galutinius vartotojus, o B2B – į verslo klientus. Reklamos gali būti ne tik komercinės, bet ir socialinės. Svarstote, kas yra socialinė reklama? Ogi tai yra tokia reklamos rūšis, kai visuomenę siekiama informuoti, edukuoti, įkvėpti apie tam tikras socialines problemas, elgesio pokyčius. Šių reklamų tikslas yra visuomenės gerovė. Visi reklamų tipai gali būti skleidžiami pasirenkant bent kelias skirtingas reklamos priemones.
Reklamos priemonės
Kuriant reklamą šiandien neapsiribojama tik jos tipo pasirinkimu. Taikant reklamą prie auditorijos labai svarbiu aspektu tampa ir tai, kokiomis reklamos priemonėmis jis pasiekia vartotojus. Šiandien yra daugybė priemonių, padedančių pasiekti skirtingą visuomenę.
- Reklama spaudoje, lyginant su ankstesniais tūkstantmečiais, užima kur kas mažesnę dalį, nei prieš tai. Visgi, tiek laikraščiuose, tiek žurnaluose vis dar galima rasti įvairių reklaminių žinučių, tik šios dažniausiai būna skirtos specializuotoms auditorijoms, lokalios.
- Televizijos reklama vis dar užima išties svarbią vietą. Trumpametražės reklamos tarp įdomios laidos ar filmo pasiekia išties didelę auditoriją. Televizijoje galima matyti ir rėmėjų reklamas. Pavyzdžiui, pasibaigus laidai rodomi visi, prie laidos rengimo prisidėję prekių ženklai.
- Radijo reklama dažniausiai orientuojama į vairuotojus kelyje. Jos yra taip pat efektyvios, tačiau kiek mažiau populiarios.
- Lauko reklama – tai viešose vietose rodomos reklamos. Ko gero, esate pastebėję ne vieną didelį reklaminį stendą autostradoje, gatvėse, plakatą autobusų stotelėje, neoninę iškabą prie naktinio baro. Lauko ekranai gali tapti puikiu būdu greitai ir efektyviai perduoti žinutę konkrečioje lokacijoje. Lauko reklamas dažnai galima išsinuomoti iš šias paslaugas teikiančių įmonių, tokių, kaip, pavyzdžiui, forads.lt.
- Skaitmeninė reklama – taip vadinama reklama, matoma įvairiomis formomis ir įvairiose platformose internete. Skaitmenine reklama vadinamos ir Google Ads reklamos, vaizdo reklamos įvairiose platformose, tokiose, kaip, pavyzdžiui „YouTube“, garso reklamos, pavyzdžiui, tinklalaidėse, reklaminės juostos internetinėse svetainėse (kitaip vadinamieji baneriai), socialinių tinklų reklamos („Facebook“, „Instagram“, „TikTok“ ir kt. platformose).
- Mobilioji reklama šiandien taip pat aktuali. Ji mus vis dar pasiekia trumposiomis SMS žinutėmis ir per įvairias programėles.
Skirtingos reklamos priemonės, skirtingi kanalai pasiekia skirtingą auditoriją. Savo komunikacijai pasitelkus kelis kanalus galima pasiekti didesnę auditoriją. Šiomis priemonėmis gali būti skleidžiama tiek vidinė, tiek išorinė reklama. Kas yra išorinė reklama apibrėžti nesunku. Tai yra tokia reklama, kuri matoma viešosiose erdvėse, lauke, už gyvenamųjų namų ar darbo ribų. Tokiomis reklamomis siekiama patraukti praeivių dėmesį.
Kokią reklamą rinktis?
Kaip jau supratote, egzistuoja daugybė skirtingų reklamų rūšių. Vienos jos labiau veikia jaunimą, kitos – darbingo amžiaus žmones, trečios – senjorus. Vienos orientuotos į verslus, kitos – į fizinius asmenis. Visgi, prieš svarstant, kokią reklamą pasirinkti, rekomenduotume išsigryninti žinutę, kurią norite iškomunikuoti, atlikti auditorijos analizę ir išsiaiškinti, kuriais kanalais galima lengviausiai pasiekti tikslinę auditoriją. Jei, pavyzdžiui, prekiaujate automobilių padangomis, ko gero, reklama „TikTok“ programėlėje nebus tokia veiksminga, kaip, pavyzdžiui, radijuje, o štai reklamuoti paaugliams skirtus mobiliuosius žaidimus minėtoje platformoje gali būti itin veiksminga. Lauko reklama puikiai pasitarnaus, kai ieškoma lokalaus sprendimo, o štai reklaminio skydelio reklamos bus veiksmingiausios globaliose internetinėse svetainėse.
Kaip atrodo netradicinė reklama?
Kokai yra reklamos reikšmė jau aptarėme, tačiau ar žinote, kas yra netradicinė reklama ir kaip ji atrodo? Netradicinė reklama nuo mums įprastos skiriasi savo koncepcija. Netradicinei reklamai būdingi netikėti sprendimai, kūrybiškos ir inovatyvios idėjos, netradiciniai reklamos kanalai. Šios reklamos pagrindinis tikslas – nustebinti, šokiruoti auditoriją, sukelti jai emocijas, pritraukti jų dėmesį. Tai gali būti netikėtos akcijos viešose vietose, interaktyvūs reklaminiai objektai, meno kūriniai netikėtose erdvėse, praeivius įtraukiantys vieši pasirodymai. Tokios reklamos dažnai skleidžiamos specifinėse vietose, pavyzdžiui, laiptinėse, autobusuose, liftuose, persirengimo kambariuose ir kt., taip siekiant pasiekti žmones ten, kurie jie nesitiki ir taip sukurti prisiminimą. Netradicinė reklama internete paprastai yra itin įtraukianti, tad ja žmonės mielai dalinasi ir taip turinys plinta dar plačiau. Netradicinei reklamai paprastai reikia mažesnių sąnaudų. Jos dažnai pritraukia ne tik žmonių, bet ir žiniasklaidos dėmesį, sukuria unikalią emociją ir tam tikrą ryšį.
Nuo ko priklauso reklamos efektyvumas?
Reklamos efektyvumas priklauso nuo daugybės veiksnių. Pirmiausia, reklama bus efektyvi tada, kai pasieks tikslinę auditoriją. Jei reklamos kanalą pasirinksite neatsižvelgdami į tai, kur ir kaip galima pasiekti potencialius klientus, gali būti, kad reklamai išleisite daug, tačiau naudos nepasieksite. Tik aiškiai žinant kokia ir kur yra jūsų auditorija, galima parinkti tinkamus reklamos tipus. Kitas svarbus dalykas – aiškus reklamos tikslas. Viena reklama turėtų siekti vieno konkretaus tikslo, pavyzdžiui, informuoti visuomenę, parduoti prekę ar paslaugą, sustiprinti prekės ženklo įvaizdį, pritraukti tikslinę auditoriją, kurti ilgalaikį ryšį ar panašiai. Be abejo, reklamos efektyvumas priklauso ir nuo transliuojamos žinutės originalumo. Kuo autentiškesnis būdas, tuo labiau tikėtina, kad reklama bus įsiminta. Kaip jau supratote, reklamos sėkmei labai svarbus ir tinkamas kanalas, pačios reklamos tikslumas, vizualinis patrauklumas, tačiau nemažiau svarbiu tampa ir laikas bei dažnis. Per dažnas reklamos leidimas gali erzinti žmones, o štai per retas – neužtikrins, kad žinutė bus įsiminta.